zaman dulu-dulu

Posted by hudhud cool , Friday, July 20, 2012 8:04 AM

salam sumer... dalam bukak celik,bukak celik, sok dah puasa dah pon... bila dengar org masjid laung2 zikir tuk tarawih aq jadi tringat zaman dulu2... time tu aq bebudak agi...

Dulu masa zaman budak2, smayang tarawih mesti xpenuh... pastu mesti asik tanya mak aq bila nak abis imam ni smayang. mak aq pon jawab,"alaa...ckit lagi ja...tu la..time org suruh duduk,xmau...asyik dok lari pi bli ayaq kat luaq.. lain kali dah abih smayang,duduk dulu..." macam tu la aq dulu2...

Dulu tepi masjid kampung aq kat Kelantan, ada satu kedai runcit ni.. anak toke kedai tu jadi supplier mercun. banyak gila mercun dy jual. mercun bola,mercun papan, mercun bawang pon ada.. mercun yang aq xpenah tgk pon ada tp aq xbeli la sbb duit salu habis beli bunga api..hihik.. :-p kat masjid kampung aq,budak2 kena smyg kat blakang, org dewasa smayang kat depan.. so kat blakang tu salu la kami wat geng..jumpa budak2 yg sama prangai cam kami jgak.aq salu geng ngan kak aq. bila rasa xlarat nk smyang,kami pi beli mercun kat kdai tepi masjid tu pastu main ramai2.. bila orang dah hmpir selesai smyg tarawih,kami semua masuk balik. aq ngan kak aq mmg takut betul kalau kantoi sbb ayh aq garang dulu2.. kalau tgk kami main mercun, mmg abis kna blasah. tp blik rumah,sama jgak sbb pkcik2 aq kaki beli mercun..hehe...

ada satu hari tu pkcik aq, kami pgil dy ayah mi, main mercun bentuk tebuan. mercun tu blh trbang tgi pastu siap kale warna-warni lagi...kami budak2 bawah umur ni apa lagi,teruja habis arr... tp time dy tgh syok terbang2 kat atas kepala dengan ramai budak2 tengok dengan mata bercahaya, benda mercun tu terbang kat kakak aq.. kakak aq lari pon dy ikut jgak.smpy la bila kak aq masuk umah,baru dy meletup,betul2 depan pintu umah. nasib baik kak aq selamat time tu... terus sorang pak sedara aq yg garang,kitorang pgil dy 'abah' (sbb dy menantu sulung), sound kitorang. time tu cuak jgak...so semua masuk umah dgn muka cuak. tapi esok,kitorang main lagi..hehehe...xserik2..

skang ni...ramai bapak sedara aq yang dah kawin siap beranak2 lagi..dah kurang dah main2 mercun. kitorang yg nakal2 ni pon dah besar, dah pandai pikir baik buruk.. tp kadang2 rindu sangat suasana mcm dulu... bila kitorang boleh baling mercun bola sesuka hati atas atap umah org, bila lawan main firework dgn org kampung sebelah... masa tu org lain nak marah pon xboleh...yelarr.. nama pn budak, nasihat pon xguna..bila seronok tu,makin nasihat,makin nak buat.tu la seronoknya jadi budak...

so aq harap jugak adik2 aq yg masih tak mumayyiz lagi ni dapat keseronokan macam apa yang kitorang rasa cam dulu2... yeah~ dan xlupa jgak untuk semua org2 dewasa untuk mencari keseronokan ramadhan dalam style kita..hehe~ iaitu mengumpul pahala yang berkepuk2 untuk bekalan di alam sana... (^_^)